The Shift

Project in de kijker

Samenleving & Politiek, Jaargang 23, 2016, nr. 8 (oktober), pagina 32 en 41

Zowel traditionele als alternatieve media confronteren ons dagelijks met de limieten van onze huidige economie en samenlevingsmodel. De verschillen tussen arm en rijk worden steeds groter, grondstoffen schaarser en de gevolgen van de klimaatverandering onomkeerbaar. Gelukkig wordt het alternatief ook steeds duidelijker. We moeten met z’n allen radicaal anders gaan leven, consumeren en produceren, willen we ervoor zorgen dat wijzelf en onze kinderen nog een toekomst hebben. Iedereen zal een steentje moeten bijdragen. De uitdagingen zijn immers zo groot dat enkel samenwerking tussen de grootste unusual suspects uit onze samenleving een antwoord kan bieden. Om die reden werd in 2015 The Shift opricht.

Meer dan een traditioneel duurzaamheidsnetwerk of een datingsite voor wereldverbeteraars, wil The Shift een katalysator zijn voor de echte omslag in onze manier van denken en doen. Sinds de oprichting hebben al meer dan 350 bedrijven, ngo’s, experten en overheden zich aangesloten bij deze nieuwe beweging. Zo vind je er bijna alle bedrijven uit de BEL20, maar ook heel wat nationale ngo’s zoals Natuurpunt, Netwerk tegen Armoede of Fair Trade België en academische instellingen als KULeuven, Antwerp Management School of Universiteit Leuven. Ook de jeugd blijft niet achter. Er staat immers een hele generatie jongeren klaar die samen met het netwerk van The Shift timmert aan de transitie naar een nieuwe samenleving en economie. De leden van deze Generation T - of Transitie - inspireren anderen met hun frisse kijk en kiezen ervoor de zaken anders aan te pakken. Ze durven de status quo uitdagen, zowel in projecten die ze zelf ondernemen, als in hun contacten met leden van The Shift.

The Shift gebruikt de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN als basis voor haar werking. Deze internationale duurzaamheids­agenda biedt een ongeziene kans om de ontwikkelings- en privésector samen te laten werken binnen een brede waaier van maatschappelijke thema’s. Armoedebestrijding, gezondheid en klimaatverandering zijn de meest gekende, maar ook rond voeding, kringloopeconomie of waardig werk wil The Shift haar leden beter doen samenwerken.

Hiervoor moet deze internationale agenda wel eerst naar het Belgische niveau vertaald worden. Een jaar na de lancering van de SDG’s, benoemde The Shift samen met het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) 8 organisaties om deze doelstellingen te promoten. Het gaat om Bond Beter Leefmilieu, Stad Gent, Colruyt Group en 11.11.11 langs Nederlandstalige kant en GoodPlanet Belgium, Mouvement Action Paysanne, DUO for a JOB en CNCD langs Franstalige kant. De campagnes die deze SDG Voices vanaf nu zullen voeren, doen mensen, bedrijven en maatschappelijke organisaties hopelijk inzien dat ze via structurele samenwerking meer kunnen bereiken. Sommigen hebben dat al begrepen. Kijk maar naar de inspirerende samenwerkingsverbanden die ieder jaar in de kijker worden gezet op de Sustainable Partnerships Awards van The Shift: jonge ondernemers telen samen met sociale economiebedrijven en restaurantketens paddestoelen op gerecycleerd koffiegruis, een netbeheerder bevordert samen met boeren en natuurbewegingen de biodiversiteit op de sites van hun hoogspanningskabels en hogescholen laten hun studenten apps ontwikkelen voor organisaties die mensen met fysieke beperkingen begeleiden.

De kern van duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) verschuift van ‘de dingen goed doen’ naar ‘de goede dingen doen’. Het draait niet langer rond negatieve gevolgen of risico’s beperken, maar over het daadwerkelijk oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Bedrijven denken niet langer enkel in termen van ‘maximale financiële winst’, ze maken in hun strategie ook plaats voor ‘maatschappelijke meerwaarde’. Die verandering wordt niet alleen uitgedrukt in dure woorden als ‘social enterprises’, ‘impactdenken’ of ‘true pricing’. We zien ook steeds meer nieuwe businessmodellen opduiken: producten huren, materialen recycleren of jobs creëren die ons leven verrijken in plaats van te belasten. Onze economie wordt eindelijk ‘future proof’. Lokaal gemaakt voor lokaal gebruik, maar tegelijkertijd een onuitputtelijke inspiratiebron voor de rest van de wereld. Meer dan ooit zullen overheden, bedrijven en andere organisaties informatie delen over de waarde die ze voor de maatschappij toevoegen, en welke bijdrage ze leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De keuze is eenvoudig: willen we een deel van het probleem of van de oplossing zijn?

Jan Ockerman
Communicatiemanager The Shift