Lang geleden schopte De Morgen je een geweten

Samenleving & Politiek, Jaargang 28, 2021, nr. 10 (december), pagina 72

Lang geleden schopte De Morgen je een geweten. Er was toen ook wel een grotere afzetmarkt progressieve lezers. Ter gelegenheid van de klimaatconferentie in Glasgow, die eindigde op 13 november, vond de redactie het nodig om de knieën over te schoppen van elke lezer die nog sympathieën zou hebben voor het ecologisch gedachtengoed of, erger nog, die Groen zou stemmen.

Op 13 november prees Joël De Ceulaer Vlaams minister van Energie, Zuhal Demir, tot in de zevende hemel voor het belemmeren van de kernuitstap. Hij had een week eerder daarom ook al federaal minister van Energie, Tinne Van der Straeten, gekruisigd. Zijn gloedhekel aan Anuna De Wever en Greta Thunberg mocht hij al vaker ventileren in de krant. Op 13 november mocht Geert Noels in de krant ook al orakelen dat Groen geen visie heeft op (zijn) economie heeft. Dat is begrijpelijk, want degrowth zou slecht nieuws kunnen zijn voor de vermogens die hij beheert. En op 15 november liet men Maarten Boudry de ecologisten de grond in boren als kinderen die in sprookjes geloven. Want hun ecomodernisme is de enige ware religie. Het Rapport van de Club van Rome wordt door hen opzij geschoven, want we hebben ons vermogen om oplossingen te bedenken onderschat. Dat een KPMG-analiste in 2020 concludeerde dat de data van na 50 jaar de conclusies van de Club nog steeds bevestigen past niet in hun canon. Degrowth wordt louter voorgesteld als 'minder consumeren', terwijl Jason Hickel voorstelt om toestellen en kleren gewoon veel langer te laten meegaan. Degrowth levert vooral soberder leven op voor de miljardairs.

Dat we blijkbaar niet zoveel tijd meer hebben om de opwarming van de aarde te doen kantelen, mag geen bezwaar zijn om te wachten op technologieën die nog moeten worden uitgevonden. De thoriumreactor van Maarten Boudry verwacht men pas tegen 2050. Maar ze komen er ooit wel, misschien pas in uw hiernamaals maar dat is eigen aan elke religie. Op 16 november, vervolgens, mocht burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, hun voorzetten binnenkoppen in een interview met journalist Raf Liekens in Het Laatste Nieuws, in dezelfde nieuwsstal als De Morgen, waarin hij zich aansloot bij alle voorgaande sprekers. We leerden er dat 3M wel Zwijndrecht op 3 kilometer afstand besmet, maar niet Antwerpen dat op 5 kilometer ligt. De Schelde beveiligt dus afdoende tegen PFOS en nucleaire fall-out. Het is enkel de parking op de linkeroever die zich zorgen moet maken.

De Morgen zet opvallend meer haar kolommen open voor mensen die vakkundig zorgen dat het op een klimaatconferentie bij blabla kan blijven. De ondertussen echte soixante-huit-jarigen bleven al die jaren trouw aan hun papieren krant. Ze zijn nog met 24.500. Straks moet die krant elke dag vanuit Nederland naar mijn brievenbus gebracht worden. De ecologische voetdruk van alle lezers vertienvoudigt op slag.

Senior Filosoof,
Geert Mareels